(Fotos: Jaume Prat)
Vogadors, el Pavelló Català de la
Biennal de Venècia està considerat oficialment com un esdeveniment col·lateral.
El que ha servit per deixar-lo fora de moltes llistes publicades a mitjans
sobretot espanyols, ja que és possible fer-ho (per aquesta particularitat)
sense pensar que boicoteges res.
A la
Biennal de Venècia, els esdeveniments col·laterals i els centrals tenen una
frontera difosa. Els millors d’ells són, de fet, una extensió de la Biennal,
fins a l’extrem que la única diferència existent és, precisament, la
localització física.
Dins
aquests tipus d’esdeveniments, Vogadors
és rara avis. D’entrada, perquè el pavelló no té vocació d’esdeveniment
col·lateral. El propi espai físic triat (una nau industrial llogada) no té,
tipològicament, cap diferència respecte dels pavellons existents als jardins:
quatre parets cegues, la porta d’entrada, la lluerna correguda. Després, la
localització: equidistant dels dos recintes, els Jardins i l’Arsenal. És més,
sortint de l’Arsenal (que es visita en enfilada, entrant pel moll i sortint per
l’extrem oriental del mateix, després de creuar-ne els jardins), la visita a
Vogadors no suposa més de tres minuts a peu de volta. Una volta que ofereix la
possibilitat de visitar la Illa de Sant Pere, una de les més pintoresques (i
menys tocades pel turisme) de tota la ciutat. Un cartell ubicat a la sortida
dels jardins ubica el pavelló i dona una ruta lògica per arribar-hi. La segona
ruta, que s’endevina quan entres en contacte visual amb el pavelló, és encara
més curta.
El fet
d’haver quedat fora dels recintes obliga al pavelló a tenir una cosa que, de
ser a dins, no li faria falta: una façana. La façana del pavelló és tan gruixuda
com llarg és el recorregut que hi ha dels cartells-guia a la porta. Podria
començar, doncs, a la sortida de l’Arsenal, però, més pròpiament, l’àmbit del
pavelló s’estén fins al canal divisori de l’Illa de Sant Pere, on apareix un
primer cartell enorme, ja a la vista del propi pavelló, que el relaciona amb el
canal, amb la cúpula de l’església de Sant Pere, amb les barques amarrades, amb
l’aigua. Els cartells: tots en blanc i negre, impresos sobre vinil, amb píxels
d’uns dos centímetres ben bons. Motius marítims, un mar que no té res a veure
amb l’aigua que envolta Venècia, sempre més calmada. Després d’aquest cartell,
creuant el pont, apareix immediatament el pavelló, de maó arrebossat per fora,
folrat amb un tercer cartell igual als altres. Que desmaterialitza completament
l’edifici, allunyant-lo del seu entorn, provocant un efecte perspectiu curiós
al doblegar-lo enfora per produir l’entrada, que és, senzillament, un plec del
cartell.
Vogadors no és el Pavelló Català a la
Biennal: és el primer Pavelló Català a la Biennal. Cosa que vol dir que es vol
que n’hi hagi més. Que, de fet, crida el segon. La tesi del pavelló és, tan
sols, una manera d’explicar determinada arquitectura catalana a través d’un
dels seus trets estructurals, present al llarg de tota la seva història: una
certa austeritat de mitjans i de materials. Per tant, una bona manera de
contextualitzar tota l’arquitectura. Per tant, bona manera de fer un primer
pavelló, on s’han d’explicar coses que, potser, no caldrà fer-ho als
posteriors.
L'ingrés: un embut mena cap a una selecció d'obres. |
Les obres de context. |
El
pavelló construït presenta una sèrie de diferències curioses respecte del
projecte. El continent (la nau llogada) pren molt protagonisme respecte
l’exposició, essent ella mateixa una mostra digna d’arquitectura vogadora
(austera, amb dignitat, un edifici de servei fàcilment llegible com
arquitectura, com, de fet, passa a bona part dels edificis de servei
venecians). Els materials de la nau (maó vist a l’interior, encavallades de
fusta, les teules a llata per canal) dialoguen amb la resta de l’exhibició de
manera anàloga a les bones exhibicions de la Biennal “oficial”. L’exposició es
percep clarament partida en tres: no tan per zones com per maneres d’exposar;
fotos, vídeos, taules amb plànols i mostres de materials. Les fotos estan
impreses sobre vinil, molt il·luminades amb focus de qualitat (una marca de
focus catalana, Lamp, és un dels pocs patrocinadors que s’han pogut trobar pel
pavelló). Els vinils, tensos, amb molta superfície, són el material amb el que s’han
fet totes les particions interiors. Material tan auster com les obres
exposades, doncs. La zona del vídeo (un documental realitzat per David Tapias,
un dels arquitectes exposats) és la ròtula sobre la que pivota tot el pavelló:
és l’àrea de repòs. El vídeo en si s’ha enregistrat, en bona part, a exteriors.
Les cortinetes de separació estan enregistrades al mar. L’acompanyament dels
sons d’exterior dona un marc sonor curiós al pavelló, agradable, un punt
desnaturalitzat respecte la pròpia ciutat, un aire de microcosmos que facilita
que la zona de repòs sigui, efectivament, de repòs. La zona on s’exposen les obres
està plena de mostres de material, de maquetes. Dominen els colors càlids, una
certa sensació de compressió, que, de fet, equipara els dos ambients: recordem
que l’exhibició és un circuït d’anada i tornada, entrant per l’esquerra,
sortint per la dreta, visitant primer el context per, després, passar al cos de
l’exhibició, arribar a una darrera sala on es recontextualitza tot el que s’ha
visitat, i marxant.
El fet
d’haver equilibrat (per densitat expositiva) els dos ambients, més la partició,
en forma de cortina de vinil, que separa la darrera sala de l’entrada, ha fet
que el pavelló sigui visitat d’una manera totalment insospitada: el públic no
respecta sempre l’ordre i entra, indistintament, pel principi i pel final. L’èxit
del pavelló es mesura pel fet que tots els visitants, quan arriben al final (la
zona del vídeo) refan el circuït, sigui en la direcció canònica o en la
inversa. I, en qualsevol de les dues maneres, l’exposició és comprensible.
El doble circuït d'anada i tornada. |
I és des
de la zona del vídeo que el pavelló pren més vida com a obra autònoma: tots els
vinils impresos s’han pentinat en la mateixa direcció, pensats per a ser
visitats després d’un gir de 180º si es fa la visita en l’ordre canònic. Per
tant, amb un davant i un darrere clar, essent el darrere una successió de
vinils amb fotos del mar de píxel gruixut. Per tant, la primera visió que es té
quan hom va a enfrontar-se amb el contingut expositiu és sobre el propi
pavelló, mut encara: una façana interior, una mena de
perspectiva medieval (on les diverses profunditats es van superposant per capes),
muda, que requerirà d’un cert treball per part de l’espectador per a
desvetllar-la.
La
contrapartida a això és que la contravisita que molta gent fa (entrant pel
final) desvetlla el pavelló d’una manera directa, franca, gairebé sense cap
intermediació. Sense sentit escenogràfic, deixant el visitant contra
l’exposició directament. La sorpresa és que funciona igual.
Una
perspectiva medieval comprimeix l’espai, i presagia el que, després, serà la
pròpia exhibició: densitat d’informació, compressió, tot molt a prop. Potser
massa per a la mida d’algunes fotografies, com a pega final.
Quan
vaig visitar el pavelló (un dia entre setmana, a principis de setembre) estava
constantment ple d’arquitectes de moltes nacionalitats, visitant-lo del dret i
del revés. Visitant-lo sencer, interessats (fins i tot els que no estaven d’acord
amb la tesi proposada). Els comentaris que vaig pescar al vol denotaven la
mateixa tensió amb la que visites qualsevol esdeveniment dins els Jardins. Que
és on, espero, puguem estar en breu. Encara hi queda algun solar buit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada