(Gràcies a Michael Roschach, el meu informador
de tantes coses interessants)
El
disseny industrial i l’arquitectura tenen fronteres molt difoses: l’escala de
l’objecte podria ser una d’elles (t’hi pots ficar a dins?). La segona mirada en
podria ser una altra. Sovint el disseny industrial és una solució intel·ligent
a un problema concret. L’eficàcia del disseny, la seva economia de mitjans, la
seva precisió, són la seva marca de qualitat. Una segona mirada a això, una
reinterpretació, un saber per on es pot escapar pot convertir-ho en
arquitectura.
Un bon
exemple d’això serien les cafeteres. A principis del segle XX es va crear un
disseny òptim per a una cafetera que pogués fer cafè a un fogó de gas o sobre
una cuina econòmica. Constava de tres peces desmuntables, un dipòsit-filtre, un
dipòsit d’aigua i el receptacle final del cafè, un dipòsit sobre els dos altres
dipòsits.
Després
van venir els arquitectes. Singularment, Aldo Rossi va dissenyar-ne dos
famílies per a la firma italiana Alessi. La primera d’elles tenia forma de
cúpula. La segona, de piràmide. El material, fosa d’alumini. El disseny bàsic,
idèntic a l’anterior. Tan sols en va modificar l’aspecte. El que, abans, era
una tapa plana es va convertir en una tapa amb volum. El fust es va estilitzar,
va perdre estries, es va fer brillant. Rossi va dissenyar aquesta cafetera
perquè podia. No hi ha cap “disseny essencial”: la seva funciona. En dono fe
perquè en tinc una a casa. Funciona tan bé com les cafeteres que només volen
expressar-se a sí mateixes.
Cafetera oroley, disseyada per Luigi de Ponti a 1933. |
Esbós i cafetera "cupola", d'Aldo Rossi per Alessi. |
He
debatut mil cops si les cafeteres de Rossi són o no són arquitectura. La meva
postura és que sí ho són, i per dos raons interconnectades: una, la bellesa del
propi objecte, la seva voluntat de representació. La segona és una mirada
alternativa. Adonar-se que un disseny optimitzat no està mai optimitzat. Sempre
té aquells trets, maneres de ser personalitzat. Un joc de mides que funciona,
unes toleràncies. Etcètera. Una tapa plana pot tenir volum. Un fust pot estar o
no estriat. Un dipòsit pot ser més o menys vertical, més o menys ample.
Aquí
analitzaré una segona mirada que ha convertit un objecte d’us tan aparentment
anodí com un camió en arquitectura. Encara ningú li ha col·locat una tapa en
forma de cúpula. Tot arribarà, imagino. Les firmes d’arquitectura han
respectat, de moment, aquest objecte. Sí es podran trobar camions signats. Jean
Nouvel, per exemple, n’és autor d’un. Les seves intervencions, però, són molt
tímides: pintar la cabina de negre, triar algun cromat espectacular (no estem
tan lluny dels camions tunejats americans o japonesos)... i dissenyar el
remolc. No és tan difícil: un container sobre rodes, un volum estandarditzat on
podem fer el que sabem fer de debò: manipular espais. Almenys si mirem
l’arquitectura des de la perspectiva reduccionista habitual.
El món
dels camions és bastant curiós: els enginyers tenen claríssim que no
dissenyaran un objecte acabat, sinó una família customitzable sense cap objecte
arquetípic que es pugui exhibir com únic, o definitiu. Una mica com un cotxe,
però encara més exagerat.
Fixem-nos
en el Mercedes Benz Actros. Porta en servei des de 1996. Està pensat,
bàsicament, pel transport internacional, i, per tant, és, essencialment, una
cabina, un motor i una fixació potent pel remolc. Es pot triar entre un motor
V6 i un V8 amb potències que van dels 310 als 460 cavalls. Hi ha, com a mínim,
dos versions més del camió: la preparada per la construcció, amb bolquet o
formigonera, i la militar, blindada, amb defenses electròniques incorporades
(en una zona de guerra un mòbil és un arma).
La
cabina està molt ben dissenyada. Mercedes s’adona que un treballador còmode és
un treballador eficient, i allà dins un s’hi passa moltes hores. La marca és
bastant hermètica respecte les característiques dels models.
La
cabina presenta tres trets significatius que ajusten confort i seguretat: visió
panoràmica, absència de vibracions i insonorització. Es pretén que el camioner
visqui en una bombolla i, així, es pugui concentrar.
Hi ha
cinc mides de cabina diferents. Totes aquestes característiques abans
esmentades són comunes a totes elles, i, per a realitzar-les, s’han esmerçat
tones d’enginy: es podria parlar d’angles de visió gairebé totals, d’un triple
sistema d’esmorteïment (rodes, cabina, seient), de capes i capes d’aïllament
tèrmic i sonor. D’uns vidres que no deuen ser tan sofisticats ni al mur cortina
més car del banc més car del món.
Fins ara
tot és disseny industrial. Del bo.
Es
presenta una cabina de mida màxima, el model LH, pensada pel transport
internacional de molt llarga distància, quan el camioner passa moltíssimes
hores al volant, dorm al vehicle en llocs poc segurs i passa molts dies fora de
casa.
Aquesta
cabina és arquitectura.
Fins
arribar a aquesta mida de cabina els criteris de confort usats són
exclusivament ergonòmics: seients envolvents, quadres de comandament pensats
mil cops per a l’economia de gestos, angles de visió i mil coses més. Ara ho
han transcendit, i han descobert que el grau màxim d’ergonomia és la llibertat.
El tret
més significatiu d’aquesta cabina és que fa 2,12 metres d’alçada. El copilot
pot estar, tranquil·lament, dret, movent-se lliurement, mentre el pilot va
conduint. La cabina té espaialitat.
El seu
equipament bàsic és el de qualsevol cabina de camió de llarga distància: una
llitera, dos neveres, espai de magatzematge. Aquí, tovallolers. Una taula amb
totes les de la llei. Dispositius de seguretat activa i passiva per a la
intrusió. Quadres de comandaments duplicats i triplicats per a poder ser
manipulats des de diverses posicions dins la cabina. I espai.
La
posició bàsica del seient del copilot no el deixa alineat amb el del pilot,
sinó lleugerament endarrerit: així pot estirar les cames. Així pot fer servir
una taula de bona mida. Com que la cabina és panoràmica té angles de visió
suficients. Igualment pot alinear-se amb l’altre seient, o portar-se al fons de
tot. Els rails ni es veuen.
Per al
pilot s’ha dissenyat una cabina dins la cabina: una mena de capsa oberta amb
tots els paràmetres ergonòmics que s’han après a altres camions: es pot
manipular bé el GPS, accionar les dotze velocitats del camió, controlar-ho tot.
El tauler es corba lleugerament per la banda del copilot, envoltant el pilot i deixant
encara més tros de cabina lliure. No es tracta d’una simple cabina: és una sala
d’estar.
Prenem
el Cabanon de Le Corbusier, una segona residència tramposa (de fet una tercera
residència, o una quarta: Le Corbusier podia disposar del xiringuito del seu
amic Rebutato i de la casa d’Eileen Gray i Jean Badovici, que va fer comprar a
través de tercers com a segona residència real, en una història complicada de
voyeurisme que frega l’assetjament sexual i que algun dia algú explicarà bé). El
Cabanon té 3,66 x 3,66 x 2,16. Del quadrat en planta se’n pot treure una franja
d’uns 66 cm que conté el rebedor i un wc. L’espai útil és, doncs,
d’aproximadament 3,66 x 3,00 x 2,16. 10,98 m2. 23,71 m3. Essencialment és una
sala d’estar: una taula, tres llits (o dos llits a la manera decimonònica, quan
la dona dormia al llit gran i el marit a un llit més petit per allà a prop: si
el marit tenia ganes de disposar de la dona anava al llit gran. A l’inrevés no
es contemplava), tres o quatre cadires, un lavabo, algunes finestres, unes
quantes prestatgeries. Això és tot.
L’espai
interior de la cabina pot ser d’uns 2,00 x 2,00 x 2,12, aproximadament. 4m2. 8,48m3.
Set metres quadrats menys. Quinze metres cúbics menys. Allà hi ha dos llits,
una taula, dos cadires, dos neveres i quasi tan espai de magatzematge com al
propi Cabanon. Mes un espai de treball. Mes quatre rodes per anar d’aquí a Hèlsinki.
Segueix sent una sala d’estar, amb espaialitat, amb confort, amb lloc per l’imprevist.
L’arquitectura
comença amb aquesta espaialitat. Amb la llibertat de moviments, amb un canvi de
paradigma que permet llegir l’espai de treball com un espai de lleure. Si al
principi del Moviment Modern es prenien com a paradigma les cambres de tercera
classe dels transatlàntics o els vagons llit d’un tren ara faríem bé fixant-nos
en l’economia, la precisió i l’elegància d’aquesta cabina.
1 comentari:
M'ha fet molta gràcia veure la secció de la cafetera. Al Curs d'Introducció de la ETSAV, "quadrimestre 0", vam realitzar aquest exercici. Va ser el primer exercici, i els alumnes havien de dibuixar una planta i una secció de varies cafeteres. Un exercici altament interessant per començar amb el món de l'arquitectura.
http://etsav-ci-2011-12.blogspot.com/2011/10/la-cafetera-resultat.html
*Nosaltres deiem que els dibuixos aprovats eren aquells on es veia clarament el recorregut del cafè, no totes funcionaven!
Publica un comentari a l'entrada