(Gràcies a Jordi Badia per tot, al seu equip per
donar-me part de la feina feta i, en especial, a Marta Poch per la paciència)
El lema:
Turku. Turku és una ciutat finesa a la que Alvar Aalto va estar especialment
lligat (ignoro si per vincles familiars: ell va estudiar més al nord, a Jyväskylä,
on va llegar alguns edificis interessants i un complex universitari sencer, i
on, també, va escollir edificar el museu dedicat a la seva vida): hi va tenir
estudi obert de 1927 fins a 1933, just abans de marxar cap a Helsinki. Va
conservar tota la vida la casa que tenia a la ciutat. Allà va obrir un taller
de mobles de fusta corbada precursor d’Artek, i hi va construir, a 1929, un
edifici excepcional, dels millors de tota la seva carrera: la seu del diari
Turun Sanomat, on també va escriure regularment, i que avui en dia continua
produint-se allà.
Jordi
Badia no ha produït la més mínima referència formal a aquest arquitecte. Intueixo
que aquest lema, per ell, és un referent qualitatiu que marca la mida de la
seva autoexigència: Aalto és un paradigma en la construcció de biblioteques de
nivell de qualitat excepcional, que han marcat una fita a la història de
l’arquitectura.
En el
cas d’aquest projecte el dibuix significatiu l’ha triat el propi Jordi: quan em
va parlar per primer cop d’aquest projecte va enviar-me aquest esbós per
correu. Només aquest esbós. En ell apareix dibuixada una línia del cel de
Barcelona molt ben entesa: la ciutat sempre ha tingut una esquena, Collserola, que
conté pràcticament tota la volumetria de la ciutat, retallada tan sols per
aquella espantosa basílica del Sagrat Cor del Tibidabo (el principal error de
tota la carrera d’Enric Sagnier, un arquitecte que, curiosament, s’equivocava
poc), potser l’edifici que pitjor ha entès el llegat de Gaudí i Jujol de tots
els que conec, i per la fabulosa torre de Foster, més alta, col·locada més
baixeta, més de biaix, amb una volumetria perfectible que no s’ha perfeccionat
mai. A mà esquerra (ens ho mirem des del mar) hi ha Montjuic, que, a diferència
de Collserola, té una forma perfectament identificable que qualsevol sap
dibuixar. A l’altra banda, a nord, cap a Girona, el paisatge acaba amb les tres
xemeneies del Besòs, un altre edifici espectacular. Enmig, Badia dibuixa alguns
dels edificis alts que marquen la ciutat: l’Hotel-Vela, el Banc Atlàntic (de
disseny mediocre però que, alhora, entén molt bé què pot arribar a ser un
xamfrà a aquesta ciutat), la torre del Gas, les dues de la Vil·la Olímpica i,
al final, la que Enric Massip ha bastit per Telefònica i a la que dec un
article.
Llegida
la línia del cel de la ciutat, Badia s’adona de la falta de miradors públics a
la darrera planta d’aquestes torres. Això li serveix per postular una
biblioteca en alçada (posant el rètol en vertical) amb una part superior
convertida en mirador. Més encara: amb tot l’edifici, públic i obert al públic,
convertit en mirador.
El segon
temps del projecte s’entén a la perfecció amb la perspectiva aèria. Un edifici
en alçada és un ple i un buit. El buit és l’espai que aquest desallotja en
augmentar la densitat. En aquest cas, la gran aposta de Badia és una plaça.
L’Avinguda Marquès de l’Argentera es trobarà, en aquest projecte, amb el
Passeig Picasso i el Parc de la Ciutadella mitjançant una plaça. No una
prolongació del parc, ja prou gran: una plaça. Una plaça cívica que alimenta un
edifici públic important. Amb un bar que li dona vida y un flux de públic
enorme garantit. Un espai de respecte, un hall a l’aire lliure, un plus per a
un edifici públic: en aquest cas, i fins on recordo, és un dels pocs espais
públics formalitzats amb sentit que s’han definit en aquest concurs. Hi ha
hagut altres propostes que alliberaven espai públic, algunes d’elles, fins i
tot, que aconseguien alliberar tot el solar (en forma de coberta accessible)...
i aquest espai no servia per a res. Massa ombrívol, amb massa sol, massa
aïllat, o impracticable, o tot alhora. Alliberar espai no és un valor absolut:
tan sols té sentit si l’espai alliberat va en funció d’algun us.
La
planta baixa: La superfície de l’edifici en contacte amb el terra és bastant
menor a la de la seva petja en planta, que arriba a la seva veritable magnitud al segon pis. Per la banda de l’Avinguda
Marquès de l’Argentera hi ha la plaça abans esmentada. Per la part posterior,
en contacte amb l’exterior, l’edifici deixa les restes de la Ciutadella a la
fresca, visibles i visitables tan des del carrer com des de l’interior de
l’edifici. La forma posterior del buit s’esbiaixa en relació a d’altres
propostes per crear una línia de flux que formalitza el camí més curt des de
l’estació de metro. Aquest camí arriba a un accés secundari pel centre del
solar, que compleix les bases de concurs, i des del que es va a les plantes
superiors.
Després
d’un sòcol de dos pisos, l’edifici pren la seva petja definitiva i es
desenvolupa en alçada. Té catorze plantes. La manera de fer alta i esvelta la
torre em recorda molt una operació semblant a la que va fer l’arquitecte Peña
Ganchegui a Zarautz a finals dels 50. Urbanísticament li convenia crear un
edifici alt, que remataria la ciutat i no n’espatllaria la volumetria per
quedar, des de gairebé tots els punts de vista, contingut pel volum d’un pujol
proper. Allà l’arquitecte no es limita a apilar un habitatge per planta, sinó
que, per a aconseguir exactament la volumetria que vol, n’apilarà mig. La
Biblioteca no deu res a aquest edifici, però l’esperit és exactament el mateix:
De les catorze plantes de l’edifici només la dotzena i la d’instal·lacions, per
raons de foc, estan completes. Totes les altres tenen aire, algunes, molt aire.
La planta quarta és a penes un altell contra la banda de servei, amb una
passarel·la a les escales. La planta desena té la banda de l’altell complet i
prou. Les altres es van tancant una mica més, però cap d’elles arriba a tenir
ocupada tota la seva superfície. Per tant, l’edifici podria ser més baix, molt
més baix. Potser la meitat. Però, senzillament, no convé. Ni per organització
interna de l’edifici ni per volumetria. Ni per escala humana. L’edifici no es
limita a ser alt. És el més alt possible.
L’estructura portant de l’edifici, de petja minúscula en planta, són les seves façanes. A l’alçat sudoest, un dels cantons llargs, aquesta s’engreixa per a contenir unes petites dependències i unes escales, encabides entre uns murs portant de formigó.
Les
façanes està formada per uns brise-soleils de formigó molt potents. Cada alguns
forjats (i, curiosament, mai enfaixant l’edifici, amb la qual cosa desapareix
la noció de cèrcol perimetral) apareixen unes faixes de formigó horitzontals
molt potents que serveixen per canviar el ritme dels pilars, com una mena de
jous que permeten un joc compositiu molt potent que facilita, a través de la
complexitat creada, la lectura unitària de l’edifici i dels plans de façana. La
darrera regla de joc per a constituir les façanes consisteix en la posició del
vidre, que, majoritàriament, ocupa el pla interior de l’estructura però que, en
alguns llocs, es retira formant terrasses. Això facilita, també, que l’edifici
es faci ombra a ell mateix.
El
funcionament d’un edifici en alçada queda condicionat per les circulacions
verticals. Hi ha dos factors a considerar: el primer és el garbell de la gent:
qui puja i per què. El segon són les pròpies circulacions: pujar i baixar
catorze plantes ho condiciona tot. Badia dissenya, en aquest edifici, un doble
sistema molt eficaç. El primer d’ells consisteix en una bateria d’ascensors,
quatre en total, de gran capacitat, que trenquen la façana i es disposen a sud.
Són de vidre i, pròpiament, serien el moment en que l’edifici funcionaria millor
com a mirador: quan ets allà dins no pots fer res més que concentrar-te en les
vistes.
El segon
sistema condiciona la façana i l’aspecte general de l’edifici, baixant molt la
seva escala i convertint en un joc la seva exploració i el seu us: una rampa
que mena a la biblioteca infantil i un sistema d’escales mecàniques penjades de
la façana que recorren la meitat de l’alçada de l’edifici, set plantes.
Aquestes escales estan inspirades en les del Centre Georges Pompidou al
Beaubourg, de Piano i Rogers. Les de Badia, però, són més naturals: Piano i
Rogers, per a disposar-les, han de sortejar el seu sistema de gerberettes (unes
mastodòntiques mènsules de ferro, que va fabricar la Krupp, que serveixen per a
equilibrar els terribles moments que les jàsseres de gran cantell provoquen a
l’estructura) mitjançant un segon voladís subjectat al primer que sembla ofegar
l’edifici. Sempre he pensat que, malgrat la tremenda intel·ligència necessària
per haver dissenyat aquest sistema estructural, l’edifici escapa per allí. A la
Biblioteca queden integrades molt naturalment, en contacte directe amb
l’estructura portant i sense que el voladís es descontroli.
una Gerberette als tallers Krupp, al Ruhr. L'empresa va ser l'única que va gosar fabricar-les. Adoneu-vos de la seva enorme mida comparant-les amb l'operari. |
escales interiors de la biblioteca. Queden en contacte amb la façana d'una manera molt natural, suportades per sota sense estructures intermitges aparatoses. |
Si mirem
la secció longitudinal de l’edifici ens adonarem que
l’estructura és també l’acabat inferior dels forjats: es prescindeix dels
falsos sostres i les instal·lacions queden o bé encastades o confiades a un
terra tècnic molt potent.
Cada
planta conté prestatgeries amb llibres, algun petit espai de servei i un espai
gran amb taules. La no-especialització dels espais potencia la seva
flexibilitat, els jocs de dobles i triples alçades en faciliten la seva lectura
unitària i, en general, s’aconsegueix que un edifici tan complex aparegui com
un volum unitari des del seu interior, independentment de la posició que
ocupem. I més: l’interiorisme de l’edifici reforça aquesta idea. Convivint amb
les prestatgeries apareixen retrats de literats i artistes, sempre a doble
alçada. Des de l’interior es veurien partits i, per tant, s’introduiria un plus
de complexitat, d’abstracció, en aquesta lectura. Un d’ells és el de Picasso,
famós, entre d’altres coses, per ser dislèxic. Deia que la lentitud i la
concentració amb que aquesta característica el forçava a llegir el feia gaudir
més de les seves lectures.
Potser
hauríem de llegir, tots, d’aquesta manera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada