Quan
l’arquitectura es construeix deixa de ser un exercici abstracte. Està en funció
d’uns materials, d’unes tècniques, de com l’edifici respon a un medi ambient
concret.
A
l’article anterior he parlat de la casa a la costa catalana com si aquesta fos
una maqueta. I, alhora, he dit que la casa és sensacional. Si les sensacions
ens entren pels sentits, pel que podem veure i tocar, això ens relaciona
directament amb uns materials, amb unes tècniques que han possibilitat que
aquest esquema es percebi d’una determinada manera i no d’una altra. És això el
que nosaltres percebem com a casa, i és d’aquesta pàtina superficial, de la
materialització, del que la sustenta, del que m’ocuparé d’ara endavant.
Preguntat
Llobet per la dificultat d’imposar als propietaris una casa de formigó, aquest
va riure: “van ser ells qui m’ho van proposar”; tenien perfectament clares
quines sensacions volien. A partir d’aquí, l’ofici i, sobretot, la inspiració
(tones d’inspiració) de l’arquitecte treballen, torturen, mimen el material i
el menen al que aquest vol transmetre.
La
casa s’ha construït amb molt pocs materials: formigó, zenc, diverses qualitats
de vidre, fusta, pedra natural, acer cor-ten. Guix. Poca cosa més.
La casa
queda dominada pel color gris dels materials triats en brut. Els escassos
colors que hi ha són d’altres materials deixats també en brut. Està molt ben
construïda, i la dialèctica entre l’aspecte rocós, mineral, bast dels materials
i el refinament de les tècniques li dona una vibració especial. La casa té un
contrast molt fort entre la seva percepció quan se la mira des de l’exterior i
quan ets dins, on la mirada queda reposada, menys tensa, on les sensacions són
de tranquil·litat total.
El
formigó es tracta en brut, cruament, com un material bast. Sembla que
s’expressi a través de les seves cicatrius, de vibrats deficients, de juntes
fredes aparentment descontrolades. Res més lluny de la realitat, per les raons
abans esmentades.
El
zenc està poc patinat. Quan vaig visitar la casa ja portava un cert temps
construïda i funcionant, i la coberta havia adquirit una pàtina superficial
interessant, que havia deixat d’un gris cendrós tota la coberta.
S’usa
una pedra calcària fosca, fusta crua als mobles encastats i algunes divisòries
(pintada a les portes), ferro rovellat i diverses qualitats de vidre.
El
formigó s’encofra amb fusta, majoritàriament. L’encofrat és relativament
regular, de manera que té textura però no relleu. Hi ha murs que estan fets en una
sola posta i les irregularitats del vibrat són una textura més.
Talment
com si fos una casa descrita per Michael Ende a la Història Interminable,
aquesta sembla tenir una mida diferent per dins que per fora. Els murs són de
formigó per dins i per fora, i els que donen a l’exterior estan aïllats
tèrmicament mitjançant plaques d’aïllament tèrmic d’una certa rigidesa
embegudes dins el mur. Quan aquest té continuïtat entre l’interior i l’exterior
pot produir-se una diferència de gruix que, a més, coincideix amb alguna
finestra. Les lluernes es defineixen en forma d’embut. Les caixes de persiana
estan embegudes dins el propi mur.
El
formigó, doncs, està treballat amb uns encofrats molt complexos, amb gruixos,
sovint, forçadíssims (arriba a tenir tan sols sis centímetres davant les
persianes) i amb una plasticitat que li arriba a donar un caràcter gairebé
expressionista. Talment com un motllo de silicona complicat per a fer pastissos
amb formes divertides pels nens. Potser per aquest pudor que tenim a l’ornamentació,
potser per aquest caràcter econòmic que tenim els arquitectes quan projectem,
cap d’aquests artificis s’ha fet perquè sí. La contradicció que els gruixos de
formigó imposa a la planta, enlloc de resoldre’s, s’ha fet servir per a produir
aquests artificis que, a curta i mitja distància, vibren les façanes. Com, per
exemple, la finestra de la cuina, convertida pràcticament en una escultura al
seu contacte amb l’exterior.
El
zenc es treballa a junta alçada, tècnica que deixa grans panys de coberta amb
una planeitat considerable, amb una vibració subtil. I que marca molt les
entregues, els límits, on els detalls necessaris per entregar la coberta amb
qualsevol cosa (una lluerna, un canaló) destaquen molt.
En
aquestes circumstàncies, els detalls constructius, les unions, les transicions,
marquen la casa. Es treballen totes elles exhaustivament, amb precisió, amb
tècnica. Els canalons, la protecció del cartró-guix, els goterons són d’un
disseny exquisit. Les lluernes, els remats de les cobertes, els pany d’u-glass
tenen, tot ells, detalls emocionants.
L’edifici
funciona tot ell amb geotèrmia: un pou ubicat sota la casa (seria maco pensar
que sota el pati), ple de graves, aprofita la inèrcia del terreny per a preescalfar
o refredar aigua, aire, el que convingui. Unes plaques solars disposades a un
pany de coberta específicament dissenyat per a això (tan expressiu, jugant un
paper tan semblant a la caixa d’escena del Teatre Atlàntida) reforcen el
sistema.
I mes: així com la secció de la casa
d’estiueig dels Smithson es dibuixava pel pou la secció d’aquesta casa s’hauria de dibuixar pel pou de geotèrmia, ubicat sota
la casa. Em diverteix pensar que el pati pesa tant que s’acaba enfonsant molts
metres sota terra. Que la casa té arrels, com un arbre.
Mil
coses més: el garatge gairebé com una sala d’estar. El porxo d’accés,
agradable, ombrívol, que juga amb les canyes de riu del torrent com si fossin
una cortina, amb la negació de les vistes al mar, amb la nostra posició
relativa (per primer i únic cop, mirant la casa), el camí a la porta d’entrada,
marcat subtilment erosionant el paviment de formigó.
Un
episodi deliciós, infotografiable, indibuixable, també, que tan té a veure amb
els espais regalats, una mena de tonteria, gairebé una broma privada elevada a
un dels capítols més emocionants de la casa, que explica tantes coses sobre què
és: el petit bany que serveix els estars, ubicat a la zona on hi ha la lluerna
que il·lumina l’escala, disposat, per tant, a la zona de més alçada de sostre
de tota la casa. Un espai d’a penes metre vint d’amplada per uns dos metres i
poc de llargada. Per sis o set metres d’alçada. Que perd el guix als dos metres
i deixa una paret de maó vista (la única de tota la casa), la llum caient des
de dalt, la pica del lavabo dissenyada per la propietària amb la llum a sota.
El
caràcter monacal de les habitacions, guix, fusta, llum baixa de sud, llum
zenital de nord, els llits amb els cobrellits tan blanc, afora la vegetació, el
sol on no destorba. El bany principal amb una visual de quatre kilòmetres des
de la dutxa.
Sensacions.
Episodis. La sensació que s’ha definit un sistema que no s’ha menjat la
inspiració dels que han col·laborat a la casa. La sensació de no poder-ho
explicar tot, per exhaustivament que es comentin la composició, les tècniques
constructives, que s’expliquin processos, intencions i regals que l’obra ha fet
als propietaris. La sensació, al final, que l’arquitectura pren vida pròpia i
crea un organisme viu que convoca paisatge, que dialoga amb obres properes o
llunyanes d’igual a igual. I que, finalment, podrà inspirar d’altres obres que,
amb sort, també mataran el pare.
1 comentari:
Hola, sóc l'Utzon.
Publica un comentari a l'entrada