Aquest article recull les meves impressions
(disperses, precàriament ordenades) sobre el debat celebrat el 15 de desembre
passat a la Roca Barcelona Gallery, resumit a l’article anterior.
El propi
plantejament del tema (posar juntes les paraules arquitectura i futur) tenia un
cert morbo: la professió està tensa i àvida de respostes davant una conjuntura
econòmica increïblement difícil, barrejada amb una certa hostilitat social: la
crisi va petar per la construcció, i nosaltres la liderem; l’associació d’idees
(complexa i, quan no es matisa, totalment injusta) és fàcil.
El
plantejament del tema quedava matisat per dos factors importants i
complementaris: Qui ho promovia i a casa de qui es feia.
Roca és
una empresa poderosa. Ho és, fonamentalment, perquè s’ha treballat ser-ho, a
través d’una bona estratègia empresarial (és obvi que és així: del contrari
l’empresa no existiria ja), a través de la seva internacionalització, amb tot
els riscos que això implica: deslocalització, noves maneres d’entendre el
negoci, clients difícils pel xoc cultural, relacions a molts nivells diferents,
inclòs el polític.
Roca ha
fet, a més, investigació i desenvolupament de nous productes. I ha protegit els
arquitectes, que l’han ajudat decisivament en tot aquest procés: també en molts
altres, com la difusió, la promoció, el màrqueting i la construcció de noves
seus. Aquesta confiança és optimista, i indica, entre altres coses, la
consideració per part de l’empresa que la crisi no és un canvi de paradigma
respecte els arquitectes: se’ns continua considerant els líders de la
construcció. Per últim (i a conseqüència d’això), Roca cuida molt la seva
difusió entre els arquitectes, a qui ens manté constantment informats del que
fan.
Per
tant, el debat no implicava només arquitectes: implicava una empresa que cedia
un espai, un logotip, unes eines de difusió, una oficina de premsa. Va
implicar, també, altres empreses i professionals de disciplines tangencials. Va
implicar trencar la endogàmia.
La intenció
del debat era inherentment optimista. Tan sols el plantejament de la pregunta
(arquitectura i futur) és optimista: ningú es fa la pregunta per a contestar
que s’ha de tancar la paradeta i considerar que no n’hi ha.
A part
de Roca, al debat hi havia arquitectes que representaven institucions i polítics:
l’Ajuntament de Barcelona i el FAD. No parlo del CSCAE, encara que sigui un
vehicle de relació, per ser una institució formada per arquitectes. La política
és la res pública, i situar al debat un càrrec polític que representa
directament un càrrec electe és situar-hi, per representació, la ciutadania. La
societat. Estigui com estigui la política, sigui quin sigui el nostre nivell de
crítica al sistema actual, aquesta democràcia, més o menys imperfecta, legitima
els seus representants per a parlar en nom seu.
Per
tant, hi havia empreses, representació social... i arquitectes.
La crisi
actual és sistèmica. No la hem creat ni els arquitectes ni el món de la
construcció, que passa una crisi brutal dins la crisi. Ull: el nostre
col·lectiu no va crear la crisi però, com a part de la societat que es, se’n va
aprofitar-se, també, de l’anterior marc. Rere Seseña hi ha arquitectes. Proveu
d’esbrinar qui va construir Polaris World: us sortirà un estudi prestigiós,
premiat, que mai s’ha decidit a publicar aquest projecte com a seu. Ells
sabran. Des del moment en que els diversos col·legis professionals van
desenvolupar unes estructures hipertrofiades creient-se que nedaven en
l’abundància, tot el col·lectiu se’n va aprofitar. Molts pocs ho van denunciar.
La resta es deixava portar o mirava cap a una altra banda. Tan sols uns pocs
vam avisar. I, probablement, més per la perspectiva que dona haver-ne quedat al
marge que per una voluntat de denúncia real.
La crisi
no es pot solucionar des de la res pública, per molt que estigués present al
debat: no hi ha diners. Per tant, empatia, paraules, fets fins i tot, però
sense recursos. I, per sobre de tot, la certesa absoluta que el sector s’ha de
redefinir. D’aquesta necessitat va versar el debat.
Però no
ens enganyem: la redefinició de la professió és, per la gran majoria, un tema
conjuntural: així que es pugui qui pugui tornarà on era. Els estudis que feien
grans projectes els han seguit buscant fora. Fa l’efecte que el debat sobre la
sostenibilitat no és tan un tema de convenciment com d’una demanda imposada
exògenament. La crisi no canviarà el col·lectiu fins que els arquitectes
individuals que han decidit canviar de veres (o formar-se d’acord amb els nous
valors) no s’avinguin a liderar un canvi que vindrà més via decret que per
mitjà d’una epifania col·lectiva. En unes altres paraules: Paco el Pocero
sempre tindrà qui li signi una urbanització nova.
Em fa
l’efecte que la discussió versa més sobre el rumb que prendrà l’arquitectura
culta que no pas el gruix del parc construït.
Una
derivada important del debat van ser els propis arquitectes. Actualment, parlar
en nom del (o referir-se al) col·lectiu amb propietat és gairebé impossible.
L’arquitectura, però, dona dues coses importants. Fins i tot avui en dia:
consciència social i diners. Per molt que tothom es queixi dona diners. A la comparació a altres
col·lectius professionals (amb independència del seu nivell d’estudis) em
remeto. Una subderivada és si aquests molts diners donen per mantenir
estructures empresarials potents. Fins ara aquest debat era fal·laç: senzillament
no va existir mentre les coses van rutllar. Voluntàriament.
Fixem-nos,
sinó, en el món anglosaxó: històricament, les famílies Adam, Wood i Nash van
mantenir-se tres generacions rendint a bon nivell, sense pràcticament variacions
de qualitat internes a l’estudi. Segur que Robert Adam o John Nash eren millors
que els seus familiars, però el salt de qualitat no desmereix les realitzacions
de la família. Actualment: l’estudi de Marcel Breuer segueix en actiu. Marcel
Breuer mor a 1981. Més espectacular: Kevin Roche té un estudi que sobreviurà a
la seva mort. El seu estudi no es funda: és la continuació de l’estudi de Eero
Saarinen, mort a 1961. L’estudi de Saarinen era, ja, el del seu pare,
traslladat d’Europa a Amèrica. L’estudi de Frank Lloyd Wright, convertit en
fundació, segueix actiu, gestionant l’obra i construint de tant en tant.
L’estudi d’Emery Roth (mort a 1948) segueix en actiu. SOM (Skidmore Owings
& Merrill) segueix, òbviament, en actiu: Nathaniel Skidmore es jubila a
1938.
Si aquí
tinguéssim aquestes estructures empresarials seria molt més senzill negociar
una política d’honoraris coherent.
Igualment:
consciència social i diners. Aquest fet ens deixa pràcticament fora de la
piràmide social. La professió, tal com la coneixem avui en dia, és hereva de la
figura de l’arquitecte que ha aparegut al Renaixement: el que dibuixa
perspectives centrals, l’ull de Déu. El de l’arquitecte. El que construeix pels
sàtrapes. I no històricament (parlar dels Medici és fal·laç): quants estudis no
es freguen les mans pensant en la construcció de Corea del Nord o Cuba? O
quants aspiren a construir a la Xina, a Qatar? L’arquitectura i el poder
absolut s’entenen bé. El despotisme il·lustrat és l’arrel, fins i tot, de la
nostra manera de treballar. No jutjo: em limito a enunciar-ho. I a fer notar
que aquestes reflexions radicals tenen resposta en col·lectius d’arquitectes
(ara molt minoritaris) que pretenen treballar d’una altra manera. No sé si se’n
sortiran.
Un
treballador social, un metge, un antropòleg, necessiten endinsar-se a la
societat físicament. Nosaltres no. La nostra és una de les professions voyeur
per excel·lència.
No vull,
però, endinsar-me al debat de la consciència social (i al de la consciència del
col·lectiu) més enllà del que es necessita per a contextualitzar el debat.
La
perspectiva que tenim sobre la societat és doble: veiem i som vistos. Aquesta
mirada de la societat ens ha sacsejat: per la imatge que donem, pel que hem
fet. Perquè (com a part de la societat que també som, en aquesta posició
estranya) hem participat del que hi havia abans.
Per tant
(aquest era un dels punt més calents del debat) ens n’hem de sortir sols. Com?
Depèn. Les institucions ens busquen feina: model Barcelona, auditories,
rehabilitació per decret-llei.
No és
aquesta la clau. La clau és convèncer la societat. La nostra posició relativa
vers ella. El nostre grau d’implicació. I, per sobre de tot, el valor
diferencial que siguem capaços d’oferir.
Em poso
a la pell d’un client (ho faig tot sovint). Si, després del decret-llei sobre
la rehabilitació, la manera de rehabilitar les cases no canvia no tindré la més
mínima autoritat moral per a defensar aquest decret quan algú em demani
consell. Puc oferir les meves idees i la meva feina, però si no som tots, si un
aparellador ho sap fer igual de bé... no tindrà sentit. Cap ni un.
Ídem amb
les auditories: exportar el model Barcelona? Donarà resultats o, senzillament,
Calcuta pagarà per tenir un segell penjat a la sala de plens de l’ajuntament?
Si és això segon encarreguem-li directament a qualsevol dels dissenyadors
gràfics competents de la capital. Perquè no servirà de res.
Percebo
una professió polaritzada: els que volen resistir i els que, de debò, es creuen
un canvi.
Una de
les gràcies de l’esdeveniment era, precisament, el xoc entre aquestes dues
sensibilitats. El tall, diria, és generacional. Gairebé òbviament.
Destaco
l’actitud de Vicent Guallart. Guallart no és un títol d’arquitecte. És un
arquitecte. Pensa com un arquitecte. Pensa en solucions des de l’arquitectura.
Projectades. Creades. Amb iniciativa. Repartint joc. El seu enunciat de les
respostes multiescala és important: indica perspectiva respecte del seu càrrec.
Destaco
la figura (i les paraules) d’Ariadna Cantís: la seva opció personal, predicar
amb l’exemple. La recerca activa de la feina. L’obertura de nous camins
professionals. L’ajust a pressupostos tendents a zero. La difusió de la seva
feina. I la tria del que ensenya: una reflexió permanent sobre la professió:
ensenyar col·lectius joves, reflexionar sobre la seva continuïtat, la seva
manera de madurar, d’escalar-se. De transformar-se per sobreviure i expandir-se
o per desaparèixer.
Arquitectura
i Futur va ser una pedra de toc. Valenta pel que té de posicionament global, de
visibilitat. I, òbviament, sense cap altra conclusió que el “depèn de
nosaltres” inicial. Tampoc caldria. L’important és el procés.
(Fotografia: Miguel Ángel de la Fuente [Global Image])
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada