Entrem
al recinte del Matadero d’una manera estranya: a través d’una porta practicada
a un forat producte de l’enderroc de part de la tanca que el separa del passeig
de la Chopera, a través d’un pont i d’una nau. Ens trobem, aleshores, al bell
mig d’un espai ara públic, un espai ambigu, ni pati ni plaça, amb naus flotant
al seu interior, precàriament ancorades a algun dels edificis nord. Amb racons,
amb visuals que només s’obren quan ens movem.
El Matadero de Madrid. La nau 16 queda al mig i a baix de la fotografia, encarada amb l'espai buit. |
Encarada
al nou accés, gairebé eix per eix, hi ha una de les dues entrades a la Nau 16.
Aquesta era, juntament amb la seva bessona, la nau 15, la cort de porcs: uns
milers de metres quadrats coberts per una sèrie de teulats a dues aigües, dues
centrals per cada nau, de directriu perpendicular a la façana principal,
marcant un doble eix principal sense jerarquies de cap tipus al projecte
original, amb les aigües recollides per canalons paral·lels a aquests eixos.
Tres bandes alternes formades per una successió de teulats a dues aigües
disposats en bateria, perpendiculars als anteriors, cobreixen l’espai entre les
dues crugies principals.
Les
dues crugies principals s’eleven per sobre de les crugies de connexió, creant
una lluerna correguda a cada banda aprofitant la diferència d’alçades. Totes
les lluernes de la nau (i, fins on conec, del propi Matadero) seran verticals,
sense complicacions constructives. Aquesta crugia principal es cobreix amb unes
encavallades metàl·liques, de secció mínima, d’una composició interna anàloga a
una biga Pratt, ara despreciada per molts arquitectes que no suporten els
tirants verticals, i, curiosament, la preferida pels enginyers per ser la que,
en cas de doble recolzament, optimitza el material.
Les
bandes secundàries estan subdividides en tres crugies que recolzen els
aiguafons de les cobertes a dues aigües. Entre aquestes es disposen les
cobertes anteriorment esmentades, que, al ser d’una escala menor, munten una
encavallada més senzilla, amb tan sols un travesser i un pendoló. La vora
longitudinal d’aquestes crugies: una coberta plana acabada amb rajola, formada
per un forjat unidireccional de bigueta metàl·lica i revoltó manual.
El
sistema de lluernes de les crugies secundàries es forma prolongant la vessant
sud de la subcrugia central, formant un dent de serra que té la virtut
addicional d’isotropitzar un espai tan direccionat: el dent de serra està girat
noranta graus respecte de l’estructura que ho forma.
Tot
el sistema està estintolat sobre uns bellíssims pilars metàl·lics formats per
perfils composats per platines i angles reblonats. El problema de l’esveltesa
s’ha solucionat fent-los de secció variable, amb un primer tram reforçat amb
platines addicionals que formen una base gairebé d’ordre clàssic, dictada per
l’estat de càrregues de l’estructura, sense més. El sistema s’ha aconseguit
solucionar sense capitells. Els baixants pluvials s’han deixat exempts,
doblant, sense més, el pilar, amb la seva geometria cilíndrica oposada a la
duresa dels perfils portants.
A la
part posterior de la nau, en Bellido va deixar una darrera crugia de servei
d’alçada convencional, coberta simplement amb un forjat unidireccional amb
revoltó manual que suporta una coberta calenta, acabada en rajola.
Les
façanes estan realitzades per murs gruixuts de paredat, d’uns 60 cm, és a dir,
dos peus, reforçada amb maó, disposat aquest en torn als buits, formant
pilastres intermèdies i en verdugades horitzontals cada pocs metres que
controlen el caos relatiu que es produeix en un aparell de paredat. S’usen,
també, com estructura quan les cobertes es toquen.
La
seva composició és bellíssima: porta fins la façana l’ordre estructural de
l’interior, lligant l’estructura longitudinal de les bandes de connexió amb el
simple tester en que es converteixen quan cobreixen les crugies principals
mitjançant bandes de finestres petites i seriades que convergeixen a les portes
d’accés, òbviament més estretes que la crugia a la que serveixen. Per sobre
d’elles, les façanes de les crugies principals perden gairebé tota la seva
massa, girant les lluernes longitudinals en un frontó tripartit. Existeixen, a
la façana principal, quatre portes d’accés més, gairebé tan ornamentades com
les anteriors, disposades d’una manera molt interessant: no al bell mig d’una
de les crugies secundàries, sinó tangents a les línies estructurals
secundàries. Per temes de composició (que, en aquest cas, van a favor de
l’ordre pràctic) la crugia intermèdia central (on seria l’eix de simetria de la
nau, que no coincideix amb cap eix jeràrquic) té dues portes. Aquest eix no es
marca ni a l’interior ni a l’exterior. Per sobre dels seus estilemes, som
davant d’un exercici d’arquitectura d’una modernitat radical: Bellido va fer
aquests edificis per durar demostrant que l’arquitectura ben feta i ben
construïda, flexible, és l’arquitectura més sostenible que existeix.
El
projecte d’Iñaqui Carnicero es a la nau el que les façanes són a l’estructura:
amb una intervenció mínima, amb uns gestos que tan sols subratllen i valoren el
sistema principal, crea un nou ordre que permet un us de l’espai completament
divers a l’anterior.
El
paviment, originàriament de terra, és ara una continuació del paviment
exterior, un paviment continu de formigó que sembla com una base abstracta
sobre la que tot està flotant. Els dos accessos a la nau són els associats a
les crugies principals. Els altres s’usen, actualment, com a lluernes
verticals.
Aquest
paviment és una de les claus del projecte. No és una simple estesa de formigó
continu, sinó que és un paviment tècnic que conté bona part de les
instal·lacions que possibiliten el funcionament del conjunt.
Per
sobre d’aquest paviment dominen dues coses: les façanes interiors de les naus
s’han tornat exteriors repicant el guix que les cobria originàriament, revelant
la mateixa estructura exterior. Aquest gest, juntament amb el de la continuïtat
del paviment, possibilitat la lectura del Matadero com un espai únic que,
eventualment, es cobreix i climatitza per a possibilitar activitats que no es
poden fer a l’aire lliure. Les portes d’entrada, pivotants respecte del seu eix
mig paral·lel al terra, desapareixen quan estan obertes, levitant a menys d’un
mentre per sobre dels nostres caps, convertint-se en un pal·li que lliga encara
més interior i exterior.
El
segon tret significatiu d’aquesta nau és la llum. Aquesta s’ha tornat corpòria,
física. Els revestiments originals s’han arrencat, i el material de base és de
colors foscos. L’estructura s’ha pintat de negre. Els buits i les lluernes
s’han cobert amb un sistema de porticons abatibles. Aquests mereixen descripció
apart, ja que són la base visible del sistema que permet reutilitzar la nau.
Els
porticons. Els buits, tancats sempre amb vidre transparent sense fusteria
intermèdia, són diferents, agrupant-se grosso modo en dos llocs: els que
resulten de separar dues cobertes, rectangulars, i els que cobreixen buits de
façana. Els buits de façana són sempre rectangles culminats per un arc rebaixat
realitzat en maó. Aquests tindran, amb la sola excepció de les portes,
porticons a mida abatibles noranta graus sobre l’eix de simetria del forat,
que, per primer cop, apareix construït. De manera que, quan mirem de front un
forat amb els dos porticons oberts, viem el forat original intocat amb el seu
eix de simetria dibuixat. Resulta obvi imaginar les tres posicions restants,
que Carnicero va fotografiar amb cura.
Els
buits ortogonals estan a l’escala de l’edifici. Una successió de pòrtics
abatibles a noranta graus els cobreix. Aquests no marquen cap eix, i el seu
valor és el de sèrie.
Les
seves diverses posicions relatives pauten la quantitat de llum que entra a la
nau. Fins i tot quan aquests estan tancats, a l’extar juxtaposats contra buits
que presenten un cert grau d’irregularitat, no poden enfosquir la nau al cent
per cent. Tampoc il·luminar-la. Tan sols, subtilment, revelar la seva
presència.
Aquests
porticons presenten una derivada important: gran part de la crugia central est,
més o menys coincident amb l’eix d’entrada, presenta una nova tipologia dela
mateixos, més ampla, més alta, que, retorçada sobre ella mateixa, és capaç,
quan aquests estan tancats, d’independitzar una caixa, una bona porció d’espai,
de la resta de la nau. Com si fos una illa o un temple.
L’existència
d’aquesta caixa depèn exclusivament de la posició dels porticons, agrupats dos
a dos: un d’ells és pivotant i es penja del sostre pel seu eix. L’altre és
abatible a cent vuitanta graus contra aquest mitjançant les seves frontisses.
Aquest sistema, que ocupa quatre mòduls de la lluerna, presenta diversos graus
de transparència, segons les seves posicions relatives respecte de l’espai, segons
la nostra posició relativa respecte d’ells. Poden arribar a pràcticament
desaparèixer, confosos amb l’estructura. Tenint en compte, a més, que quatre
porticons (dos penjats dels altres dos) formen la distància exacta entre
pilars.
Una
altra derivada interessant és el seu sistema d’il·luminació. Els porticons
superiors es poden obrir independentment dels inferiors, creant una línia de
cornisa gairebé invisible, possibilitat, a una de les seves posicions
relatives, la il·luminació zenital d’un espasi completament tancat. En aquestes
circumstàncies tan sols les encavallades i el teulat a dues aigües ens recorda
que som a la nau 16 del Matadero.
Amb
aquesta operació, la nau 16 canvia completament la seva tipologia. Del doble
eix indiferenciat que no marcava cap jerarquia es passa, ara, a un espai
asimètric on els porticons que tanquen la crugia principal est introdueixen una
inestabilitat, un desequilibri que pautarà aquest espai i el relacionarà amb el
flux de visitants que desorienta, per pura lògica vectorial, els accessos a la
nau. Quan els porticons inferiors estan tancats, l’accés es produeix contra una
paret completament cega que ens obliga a girar noranta graus per a fer
qualsevol cosa que haguem de fer dins la nau.
La
banda posterior de servei es recicla per a allotjar serveis, conservant la seva
funció original adaptada als nous temps, mantenint els acabats proposats per a
la resta de la nau.
Les
antigues corts de porcs, amb el seu us indolent de l’espai, han passat a
definir una nau sensible al seu entorn, que proposa una organització interior
reaccionant a un flux de visitants que vindrà majoritàriament per la ferida
oberta a la tanca del passeig de la Chopera. Aquests es reorientaran, rebotaran
o seran absorbits per la caixa que s’obrirà o tancarà enfrontada amb l’accés
principal (perquè les dues portes existents han passat a jerarquitzar-se
fortament en virtut del sistema creat per l’accés i la caixa cega enfrontada a
ell) per a participar en les diverses activitats que un gest tan senzill és
capaç de proposar en aquest espai. El programa és el de menys: un sistema tan
flexible, ben usat, serveix per a tot, sempre que els mateixos promotors que
l’han pagat sàpiguen fer-lo servir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada