(Gràcies
a Pedro Livni, Gonzalo Carrasco i Daniela Freiberg per la seva amabilitat i per
la calidesa de la seva rebuda)
Foto: Oscar Ferrari
|
L’Uruguai
és un dels tres únics països sud-americans amb pavelló permanent als Jardins de
la Biennal de Venècia, juntament amb Veneçuela i Brasil. Si es visita
l’exhibició que els suïssos Diener & Diener han fet a la Biennal, ubicada a
l’antic Pavelló d’Itàlia, un fabulós reportatge fotogràfic sobre els pavellons
dels Jardins de la Biennal, es descobreix que el de l’Uruguai és l’únic sense
arquitecte conegut. Això es deu a que el seu pavelló permanent és producte del reciclatge
del magatzem dels Jardins de la Biennal, quatre parets que formen una habitació
amb una avantsala afegida a una reforma posterior, bastides per un constructor
anònim, cobertes a dues aigües amb teula àrab i una lluerna longitudinal al
mig. Les façanes són completament cegues, arrebossades, pintades de color blanc
i, sobre la porta, el nom del país. Res més.
La seva
ubicació és problemàtica, tirant a perjudicial: completament envoltat de
darreries. Cap pavelló s’hi enfronta. El seu entorn proper són, per tant,
parets cegues i els arbres espectaculars del recinte: plataners i lledoners,
singularment. Si hom camina del Pavelló de França cap al pont que mena a l’illa
de Santa Elena, on hi ha l’altra part dels Jardins, o va a visitar el Pavelló
d’Austràlia, se’l troba de cara. Al seu interior es guarda una de les
exposicions més interessants d’aquesta Biennal.
El
pavelló està organitzat per la Facultat d’Arquitectura de la Universitat de la
República, i és el resultat d’un concurs guanyat per Daniela Freiberg com a
comissària i Pedro Livni i Gonzalo Carrasco com a curadors. El tema de
l’exposició (que lliga prou bé amb el tema global de la Biennal, Common Ground, és a dir, lloc comú, sòl
comú, si es vol) és triple: per una banda, mostrar el treball de sis estudis
d’arquitectura del país dirigits per arquitectes d’una edat que volta els
trenta-mitjos, reflexionar sobre el propi espai expositiu, estandarditzar i
fixar la feina d’aquests arquitectes en un format que permeti que les seves
sensibilitats diverses dialoguin de tu a tu.
El
treball de cada un dels sis arquitectes queda sintetitzat en una maqueta. Totes
les maquetes presenten una proposta pel Pavelló de l’Uruguai de la Biennal.
Totes elles són, per ordre dels curadors, un cub de la mateixa mida presentat a
escala 1:25. Aquesta regla de joc tan rígida els ha permès ordenar-los en forma
d’una instal·lació que és arquitectura en ella mateixa. S’ha cegat la lluerna,
s’han atenuat les llums al màxim, i, a la sala buida, presidida per una pantalla
de vídeo, s’hi ha disposat una gran taula amb les maquetes exposades en fila de
dos en fons. Una volta i ja ho hem vist tot. La instal·lació és austera, sòbria
i efectista. La seva lògica és fractal: dins el pavelló, pavellons exhibits
d’una manera que forma, per sí mateixa, un pavelló.
La
pròpia exhibició, sense entrar encara a l’anàlisi de cada una de les propostes,
proporciona, doncs, temes de reflexió: la exhibició d’arquitectura (tema
permanent de reflexió de la Biennal), què ha de ser un pavelló expositiu, què
ha de ser un pavelló expositiu nacional, com exhibir una sèrie de propostes
d’arquitectura, i, finalment, el darrer nivell més obvi: l’exhibició de les
peces en sí mateixes.
Foto: Jaume Prat |
Cada una
d’elles té suficient interès com per que siguin examinades per separat. Cal
remarcar el respecte absolut dels arquitectes per les regles de joc dels
curadors, que han permès muntar la exhibició final.
Els
curadors em van fer a mans el catàleg de la exposició, un esforç editorial
remarcable, que m’ha servit per a poder estudiar amb cura les diverses
propostes, que passo a ressenyar per l’ordre en que apareixen:
1.- Fábrica
de Paisaje
Mantenir
la funció originar del pavelló com a magatzem de jardineria. Jugar amb el nom
de l’estudi i adonar-se que aquest pot ser entès de dues maneres diferents:
literalment i adaptat a les circumstàncies del lloc, adonant-se que un jardiner
fabrica paisatge literalment. El cub proposat queda conformat per una trama
regular de pilars verticals molt esvelts, a l’interior de la qual, en una
posició elevada, es troba una caseta arquetípica (coberta a dues aigües, un
volum pur obert per un tester) adossada a una de les cares perquè es pugui
veure perfectament, a la que s’hi accedeix per una rampa. Per tant, el material
principal del pavelló és aire. És la vista qui reconstrueix el volum a partir
d’aquestes operacions geomètriques.
Moltes
propostes de pavelló, i aquesta és una d’elles, mantenen el caràcter fractal de
la exhibició (o, a l’haver-se fet aquesta a posteriori, la exhibició amplia el
caràcter fractal de moltes de les propostes). En aquest cas, del jardí original
es passa a un pavelló-jardí que conté, al seu sí, un espai més petit,
completament net, d’una escala similar al pavelló original, únic espai neutre
de tota la intervenció.
La resta
de l’espai, bosc de pilars disposats cada molt pocs metres, amb tota una sèrie
d’instal·lacions al seu interior, amb la rampa d’accés al pavelló, funcionaria
prou bé com a espai d’exhibició, si reflexionem sobre altres pavellons ja
construïts com poden ser el de Veneçuela, de Carlo Scarpa, o el dels Països
Nòrdics, de Sverre Fehn, espais amb molta personalitat, gens neutres, els
quals, any rere any, acomoden propostes molt diferents.
Foto: Oscar Ferrari |
2.- Estudio
G+
La
proposta més clàssica de tota la mostra. G+ proposen un edifici que ocupa tot
el volum proposat, consistent en superposar en alçada l’avantsala existent a la
sala, dotant-les d’idèntica dimensió. La diferència principal entre elles serà,
doncs, que l’avantsala toca el terra i el pavelló queda suspès a l’aire.
Literalment.
Com a
trets en comú principals, les dues sales queden perfectament obertes a
l’exterior. L’avantsala, a través de tres parets vidriades, amb un tancament
removible, apartable, que permet variar la mida d’aquesta sala o, fins i tot,
integrar-la completament als Jardins. La superior té una cara, on dona l’escala
de pujada, recta i d’un sol tram, completament vidriada. El vidre té, en aquest
cas, dues posicions: per davant l’escala, per darrere l’escala (deixant-la
exterior) o apartada. De manera que, si apartem les dues vidrieres, el pavelló
és susceptible de quedar convertit en un espai exterior cobert. Amb aquest gest
senzill s’aconsegueix una flexibilitat màxima.
El
principal tret que separa les dues sales (i que caracteritza una d’elles com a
avantsala i l’altra com a pavelló) és l’alçada de sostre. L’avantsala deu
rondar els dos metres cinquanta, i el pavelló té tota la resta del cub com a
volum.
L’objecte,
amb la seva formalització tan clara, seria, també, perfectible: customizable
per dins i per fora, amb possibilitat d’incorporar més filtres per a matisar
aquesta relació interior-exterior. La seva compacitat, el seu caràcter
centrípet fins i tot quan estes tot obert, l’integraria perfectament als
jardins.
Foto: Jaume Prat |
3.- Alejandro
Baptista + Horacio Flora
És el
primer dels dos pavellons definits per una multiplicitat de làmines paral·leles
en secció. La manera de treballar cada una de les làmines i la seva successió conformen
l’espai interior. Aquestes làmines podrien equiparar-se perfectament a
l’estructura portant de l’edifici.
En
aquest cas, Baptista i Flora semblen arribar a posteriori a aquest sistema,
després d’haver definit l’espai interior més complex que apareix en totes les
propostes. El pavelló segueix una lògica de nina russa, amb espais dins
d’espais. L’estructura és gruixuda, tot un espai en sí mateix, i un primer
espai interior a l’escala del pavelló conté un segon espai, una bossa tova dins
el primer, que forma un altell, un bulb insert a l’espai principal que el tensa
decididament. La lògica de recorregut és espiral: s’entra, s’envolta la sala
petita i trobem una escala recta d’un sol tram que ens mena a l’altell
superior, el millor punt per a observar tota la complexitat de l’espai
interior.
Les
diverses costelles presenten, quan es miren a l’escorç, una vibració, volums
perforats entre elles que produeixen l’accés, vibracions a la coberta, finestres
i altres operacions formals que donen caràcter a la intervenció.
Aquest
sistema de treball, addicionalment, separa les façanes dues a dues segons la
orientació de les costelles.
Foto: Oscar Ferrari |
4.- MBAD
arquitectes
El volum
del pavelló es conforma extrudint una sola secció, una mena de C molt tancada
de gruixos irregulars, la banda oberta molt més gruixuda que les altres, no
essent una O només per un sol tall d’uns dos metres i mig, a nivell del terra, per
on es produeix, precisament, l’accés.
Havent
definit aquesta operació geomètrica tan simple, la planta és d’una gran
complexitat. Es fa necessària una pantalla de formigó per a subjectar el voladís
de la C, que organitza, ella sola, l’accés. Tota la part baixa del pavelló està
organitzada al voltant d’una rampa en C, perimetral, que acaba, precisament, a
la banda oberta i gruixuda de la C. Aquesta s’ha buidat per dins a tota alçada,
deixant un espai net, neutre, altíssim de sostre, que podria llegir-se, ell
sol, com el pavelló. De fet, una de les virtuts principals d’aquesta proposta
és, precisament, la seva multiplicitat de lectures. Una d’elles (la del
pavelló-dins-el-pavelló) el porta a ser considerat, també, un pavelló fractal,
un altre cop un joc de nines russes on l’habitació principal estaria disposada
dins un gruix constructiu.
L’espai
principal, solcat per la rampa, tindria diverses qualitats de llum a l’estar
perforat el sostre amb una lluerna molt intel·ligent, a base de petites
perforacions al gran gruix que forma l’edifici. No he sabut trobar informació
sobre si la aquest gran espai estaria o no tapat amb vidre, i aquest grau
d’ambigüitat fa més bé que mal a la maqueta i al projecte.
Foto: Oscar Ferrari |
5.- Bendmark
+ Mirabal
La
proposta més construïble de totes. I, alhora, la que més separa el pavelló de
l’objecte exhibit, dialogant els dos formats mitjançant un truc senzillíssim
que després explicaré.
El
pavelló és, en sí, una estereotomia realitzada enterament en formigó, molt
horitzontal, consistent en poc més que una coberta suportada per un mur de
contenció que cobreix un espai obert a tres vents. Part del terra s’aixeca per
tal de fer accessible dita coberta, amb graó final per tal de mantenir intacta
la integritat d’aquesta coberta, sense que hi hagi voluntat de confondre-la amb
el terreny. Una sèrie de parets de vidre totalment practicables, disposables en
diverses posicions, tanquen l’espai interior. Poc més. La peça és tan senzilla
que no li cal ni llum zenital per funcionar.
L’edifici
no és, ni remotament, un cub. Per tal d’adaptar-lo al format de l’exposició, la
peça presenta un sòcol completament massís aproximadament dos cops més gran que
la pròpia maqueta. Aquest artifici desnaturalitza la peça, prenent-li el
context que l’ha creat per a donar-li el context propi del format a exposar,
creant, a canvi, un dels objectes més atractius (per escultòrics) de tota la
mostra.
Foto: Jaume Prat |
6.- MAAM
L’altra
proposta definida per plans paral·lels en secció, diafragmes perforats que
configuren l’espai expositiu. En aquest cas, aquesta decisió és clarament
apriorística, i defineix un espai interior ben definit, neutre, il·luminat per
cinc cares, solcat en diagonal per una passarel·la que permetria explorar
l’espai en alçada i tenir un altre punt de vista sobre l’exposició, servida per
un joc d’escales que oferirien, també, multiplicitat de vistes creuades sobre
l’exterior i el propi espai expositiu.
Els
diafragmes es formalitzen en formigó i els tancaments entre ells són lleugers,
fàcilment reformables. El pavelló és, doncs, totalment perfectible.
Foto: Oscar Ferrari |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada