Sorprèn
tot el que es pot arribar a trobar a la xarxa. Fins i tot quan parlem de
persones i empreses que no tenen ni tan sols ordinador. Es podria arribar a
afirmar que a la xara hi és tot. Encara que, amb tota seguretat, no tot hi
càpiga. Sobre aquesta darrera afirmació m’hi estendré més endavant.
Tot són
la majoria dels estudis d’arquitectura. Tot són les universitats. Les revistes
en paper existents abans de l’explosió de la Xarxa i les noves, digitals o en
paper. Les empreses constructores. Distribuïdores de materials. Ens mostrem,
ens intentem vendre. Busquem reconeixement. I aprenentatge. Hi caben moltes
actituds a l’ús de la xarxa, des de la merament instrumental fins a la recerca
activa de clients.
Les
xarxes socials juguen, actualment, un paper fonamental a l’arquitectura:
presentació d’arquitectes, debats, oferta i demanda de feines, unions per
afinitats. Mil papers encara per desenvolupar.
A la
xarxa hi ha informació constant i actualitzada, sovint en temps real. Fins i
tot webs lligades a projectes específics. O projectes explicats i desenvolupats
a través de la xarxa.
Uns
exemples: com a petit joc, m’he dedicat a seguir les obres de la Elbphilarmonie,
que Herzog & de Meuron estan construint al port d’Hamburg. Només a Flickr
es pot trobar una quantitat d’informació suficient com per a reconstruir gran
part del procés: el fracàs a l’hora de salvar l’edifici existent, del que només
se n’han conservat les façanes, el creixement de la nova estructura, les proves
de façana, les estructures auxiliars necessàries per a produir les corbes de
les cobertes. Mil detalls. Mai ha fallat.
Herzog & de Meuron, EpbPhilarmonie. Fotos trobades a Flickr. |
A les
obres d’ampliació de la Tate Modern, dels mateixos arquitectes, els promotors
han col·locat una webcam que permet el seguiment, 365 dies l’any, 24 hores al
dia, cada 15 minuts, de les obres: la necessitat d’informació frega l’absurd.
Imatge de la web de l'ampliació de la Tate Modern. |
A nivell
espanyol, recentment l’arquitecte Santiago Carroquino ha començat, potser a
manera d’experiment, un projecte del que tot està penja a la xarxa: la reforma
d’un local, que va explicat, pas a pas, al seu blog.
Les
notícies d’arquitectura configuren un mosaic que cobreix les fonts primàries (a
les que és relativament fàcil accedir) com a nodes d’una xarxa d’enllaços i
reenllaços.
Aquest
mosaic pot arribar a complicar-se tant, a ser tan dens, a tenir tanta vida en
sí mateix que dificulti l’accés a aquestes fonts primàries, a que hi hagi massa
soroll. Que sigui difícil de filtrar.
Contra
això, formació: tant la específica que ens dona la disciplina com un nou tipus
de formació específica per afrontar això que, actualment, s’està negligint en
quasi totes les facultats. Com, sobretot, una bona base de cultura general.
Aquest
panorama fa que les revistes d’arquitectura deixin de tenir paper com a font
d’actualitat, d’informació arquitectònica per ella mateixa. Quan alguna cosa
surt en paper, en termes de xarxa, és vella.
A
aquestes revistes, que segueixen tenint recorregut i sentit, els queda,
sobretot, la reflexió. El tornar sobre els projectes amb una lentitud i una
profunditat que és difícil que el medi possibiliti (una pantalla, al final,
retroil·luminada, amb la ma al ratolí, la rapidesa, la tensió).
I queda,
sobretot, la crítica arquitectònica: no té sentit publicar projectes sense una
revisió crítica, a no ser que es faci com postulen revistes com El Croquis: amb
profunditat suficient com per a convertir-nos nosaltres mateixos en crítics.
Gairebé exhaustivament, amb totes les cartes al descobert.
Las
revistes de arquitectura estan lligades a una sèrie d’institucions que de
vegades són poc àgils o responen a interessos del tipus que sigui. O, sinó, als
seus propis interessos: col·legis professionals, grups editorials lligats a
fundacions privades, acadèmies, etcètera. O, simplement, necessiten vendre quan
més números possible. Això ha fet que escriure a elles sigui complicat. De
vegades, innecessàriament complicat. El panorama d’escriptors, de crítics, és
el que és i tendeix a ser un món enquistat, de vegades, fins i tot, pobre.
La xarxa
ha solucionat aquest problema: han aparegut una sèrie de webs i blogs, sobretot
blogs, que han tornat a la crítica la seva independència. La seva frescor. És
cert que la majoria són ingenus, o simples nodes que reboten les fonts
primàries abans esmentades. Però alguns produeixen articles que narren de
manera diferent els projectes: s’han erigit en alternativa i competència
directa a les revistes. En aquest mateix blog s’han publicat alguns projectes
abans que a qualsevol altra revista d’arquitectura, sovint anticipant-s’hi
setmanes o mesos. El que té més mèrit si es té en compte que mai he pretès fer
un blog d’actualitat.
Actualment,
qualsevol que s’ho mereixi pot ser crític: es necessita feina, rigor, un públic
exigent i no rendir-se mai. Estar disposat a treballar massa hores gratis i a
escoltar opinions no massa pietoses per part d’algun editor quan una revista es
deixa, per pura negligència, robar la cartera.
Això ha
diversificat el panorama actual. L’ha fet més emocionant. I ha possibilitat que
convisquin circuïts de notícies de molt baixa intensitat amb d’altres registres
més elevats que han sacsejat el món editorial i, rere seu, l’acadèmic, fins als
seus mateixos fonaments. Encara que no ho sàpiguen, hi ha alumnes que van tres
passos per davant els seus professors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada